International Village 2024

Místo: Stará Ľubovňa, Vysoké Tatry, Slovensko

Složení českého týmu: Mgr. Jan Kameníček a 14 žáků SPŠS Olomouc

Trvání projektu: únor až červen 2024

Termín výjezdu: 2. až 8. června 2024

Webové stránky projektu: www.internationalvillage.eu

V únoru až červnu 2024 se 14 žáků Střední průmyslové školy strojnické zúčastnilo projektu International Village 2024. Jejich účast finančně podpořil Magistrát města Olomouce.

Hlavní částí projektu byla účast na mezinárodním táboře ve Staré Ľubovni na Slovensku 2. až 8. června 2023, kde se setkali s žáky dalších pěti škol z Nizozemska, Polska, Slovenska a Rumunska. Uvedené hlavní části předcházela přípravná fáze doma ve škole, kdy žáci natočili video o sobě a své škole a také sestavili prezentaci o svém městě a státu. Tyto materiály byly v průběhu pobytu veřejně promítány.

Základním cílem projektu bylo umožnit žákům další zdokonalení se v cizím jazyce. Toho bylo dosaženo především díky faktu, že jediným společným dorozumívacím jazykem mezi žáky jednotlivých zemí byl anglický jazyk. Během dopoledne pod vedením rodilých mluvčí probíhala přímo výuka anglického jazyka, ale i další odpolední a večerní team-buildingové a společenské aktivity byly organizovány tak, aby podporovaly vzájemnou konverzaci žáků z různých zemí. Jeden den byl věnováno výjezdu do blízkého Slovenského ráje, kde účastníci podnikli náročný výstup na vrch Suchá Belá.

Žáci byli ubytováni na pokojích po dvojicích tak, aby spolu byli umístěni vždy žáci z jazykově odlišných zemí. Žáky naší školy pak doprovázel učitel anglického jazyka, který se s nimi také během celého pobytu dorozumíval výhradně anglicky.

Dalším důležitým cílem bylo poznávání kultury jiných zemí, což se dělo jak řízeně prostřednictvím promyšlených aktivit (natáčení videí a sestavování prezentací o svých zemích a městech, řešení kvízů o jednotlivých zemích, prezentace regionálních potravin), tak především neřízeně během přirozeného kontaktu mezi žáky v průběhu projektu.

Žáci během pobytu také navázali mnoho nových kontaktů, které i po návratu domů nadále udržují. Významné však jsou i profesionální kontakty mezi učiteli ze zúčastněných škol. Zde lze uvést především již dlouhodobou spolupráci se slovenskou školou ze Stropkova a nově navázané kontakty s nizozemskou školou z Etten-Leur, kam byli naši učitelé pozváni na pracovní návštěvu či stáž.

Žáci během celého pobytu úspěšně reprezentovali svou školu, své město a svůj kraj, a to zejména v promítaných prezentacích a videích. Jejich hodnocení od všech lektorů bylo veskrze kladné, přičemž oceňována byla kromě dobré jazykové vybavenosti zejména jejich týmovost a schopnost spolupráce, čímž si vysloužili pozvání k další účasti v příštím školním roce.

Jan Kameníček